fbpx

Deze blog is voor iedereen die chronisch te weinig tijd heeft en het gevoel heeft dat er nooit genoeg uren in een dag zitten. 

Als je in je agenda kijkt, en je wilt een lunchafspraak plannen met een vriendin maar je hebt pas over vier weken een gaatje. Herken je dat? Tijd. Er lijkt altijd te weinig van te zijn. Je wilt zoveel doen. Je agenda is overvol en er zitten gewoon te weinig uren in een dag. Daardoor ben je altijd aan het haasten naar de volgende afspraak, bezigheid, activiteit. Of heb je het gevoel dat je altijd achter jezelf aanloopt.

Langzaamaan gaan we de laatste maand van dit jaar in. Een maand die steeds donkerder wordt, kouder, de natuur gaat slapen en tegelijkertijd is het een maand vol actie, feest, uitbundigheid en licht. Hoewel dat dit jaar anders dan anders zal zijn, is het makkelijk je te laten meeslepen in alle drukte van het feest seizoen.

 

Ruimte en rust

Een paar jaar geleden heb ik de keuze gemaakt dat ik dat niet meer wil. Ik heb mijn keuzes veranderd, mijn agenda anders ingericht en daarmee verloopt mijn leven een stuk relaxter en heb ik het iedere dag naar mijn zin. Betekent dat dat ik minder doe of minder productief ben? Integendeel. Wat veranderd is, ben ik. En mijn keuzes.

Tijd voor meer ruimte en rust in je agenda.

Altijd wanneer ik verzeild raak in het leven, kom ik terug bij dit simpele drie-stappen plan. Hiermee maak je heldere keuzes en richt je je agenda en leven anders in, zodat het past bij jou. Dat levert je meer balans, meer rust en ontspanning op, en meer energie en plezier.

Ook zin in? Daar gaan we.

 

1. Adem in en adem uit.

Oké, misschien denk je ‘daar gáán we weer…’ Je hebt het immers druk, dus wanneer heb je daar nou tijd voor?

Maar je kunt geen goede keuzes maken als je continu aan het rennen bent. Je hebt ruimte nodig om te kunnen voelen waar je blij van wordt, waar je energie van krijgt, waar je van nature heen wil. Adem maakt ruimte. Het haalt je uit je hoofd en in je lijf, waar geen ruimte is voor gepieker. Ruimte moet je maken. En dat kost je slechts 5 minuten per dag. Je weet wat ze zeggen: als je geen vijf minuten per dag aan jezelf kunt besteden, heb je geen leven ;-).

Start de komende vijf dagen als volgt. Ga zitten op de rand van je bed en adem rustig in en rustig uit. Volg je ademhaling en kijk of je je adem ontspannen kunt maken. Adem dieper in en langzamer uit. Diep in en langzaam uit. En nog eens. Merk dat je rustiger wordt. Stel jezelf één voor één de vraag:

Hoe gaat het nu met mij?
Hoe voel ik me vandaag?
Waar verlang ik nu naar? Waar heb ik nu zin in?

Kijk wat erop komt. Komt er even niks, wacht dan gewoon. Ga het niet bedenken, laat het komen. Oordeel niet, alles is goed. Je hoeft er verder niets mee te doen. Observeer.

 

2. Geef meer aandacht aan minder dingen

Focus op wat belangrijk voor je is. Voor deze oefening mag je jezelf toestemming geven absoluut egoïstisch te zijn. 

Vraagje: hoeveel van jouw agenda is gevuld met wie en wat er voor jóu toe doet? Of gaat je tijd op aan van alles en ben je vooral bezig met reageren op de vragen van anderen? Je wilt tijd besteden aan wat waardevol is voor jou. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Eerst moet je namelijk weten wat echt belangrijk voor je is. En dan moet je keuzes maken.

Maak eens een lijstje van alles wat op dit moment belangrijk is. Schrijf alles op wat in je opkomt. Loop dan het lijstje langs en check of het écht belangrijk voor je is. Hoe scoort het op een schaal van 1-10?

Veel dingen zijn vaak niet écht belangrijk, maar zijn meer gewoonte te worden. Wat overblijft, loop je weer langs. Nu check je waaróm het voor jou belangrijk is. Misschien staan er dingen bij die eigenlijk niet echt voor jóu belangrijk zijn, maar ten dienste staan van iemand anders. Omdat je aan diens verwachtingen wilt voldoen, of hem graag wilt helpen, of haar te vriend wilt houden, omdat je je er verantwoordelijk voor voelt, omdat je niet teleur wilt stellen. Daar is niets mis mee, maar voor nu streep je die ook even weg.
Waarschijnlijk word je lijstje steeds korter, en dat is goed.

Dan kijk je naar de komende vier weken in je agenda. Loop alle activiteiten langs en gebruik je lijstje van net als checklist. Staat het op je lijst? Prima. Niet op de lijst, dan kun je het voor nu wegstrepen. Twijfel je? Ga terug naar de vorige oefening en onderzoek waarom je denkt dat het belangrijk is voor je. En kom je er nog niet uit, dan geldt: als je twijfelt, is er meestal een innerlijke discussie aan de gang tussen moeten en willen. In ieder geval is het geen overtuigende JA, ik wil! en dus mag je het wegstrepen. 

Als het goed is ontstaat er nu ruimte in je agenda. Jeeeeej! Misschien word je onrustig, of boos, of geïrriteerd, of freak je hiervan out omdat je vindt dat je het niet kunt maken om al die dingen dingen te schrappen. Onthoud: je hebt totale toestemming om hierin egoïstisch te zijn.
Geen zorgen, het komt straks weer goed. Je kunt ze altijd weer terugzetten. Eerst deze stap.

 

3. Belangrijke dingen eerst

Die lege ruimte kun je opnieuw invullen. En dat doe je met de belangrijke dingen eerst.

Ken je het verhaal van de zen meester die zijn leerling een glazen pot laat vullen? Hij vult eerst de pot met grote stenen, helemaal tot de rand. Dan pakt hij een zak met kiezels en giet die in de pot. De kiezels vullen de ruimte tussen de stenen. Dan pakt hij een kom zand en giet die tussen de kiezels door. Tot slot pakt hij een kan water, en giet die leeg in de pot.

Zo werkt het ook met je leven, zegt de meester. De grote stenen zijn de belangrijkste zaken in je leven. Je gezondheid, je energie, je relaties, familie en vrienden, je kinderen, je verlangens. De kiezels zijn de minder belangrijke dingen. Je werk, vragen van je naasten. Het zand en het water zijn de onbelangrijke dingen. De dingen die anderen van ons verwachten.

Onbelangrijke dingen slurpen je tijd en energie op en laten je pot heel snel vollopen. Als je begint de pot te vullen met water en met zand, passen de grote stenen er op het laatst niet meer bij. Begin dus altijd met de grote stenen eerst.

 

Wat wil jij?

  • Wat wil jij in dit leven ervaren?
  • Wat wil je creëren?
  • Hoe wil je bijdragen en van betekenis zijn?

Check eens of de zaken die bij de vorige oefening op je lijst zijn blijven staan, ook matchen met deze lijst. Zo ja? Top! Dit zijn je grote stenen! Niet? Kijk nog eens goed of het wel echt belangrijk was voor jóu, of toch meer voor iemand anders.

 

Plan het in

Je weet nu wat echt belangrijk voor je is. Als je dat weet, kun je daar je keuzes op baseren.

Pak je legere agenda erbij. Stel jezelf vanaf nu aan het begin van iedere week de vraag:

  • Wat is mijn intentie deze week? Wat wil ik brengen, wat is voor mij deze week belangrijk?
  • Wat zijn mijn drie prioriteiten deze week? Wat zijn deze week de grote stenen? Check goed of het jouw prioriteiten zijn, en niet eigenlijk die van iemand anders. En houd het bij max. drie. Die plan je in. De rest plan je daaromheen. Komen je drie prioriteiten in de knel, moet de rest wijken.

Op naar een relaxt leven. Veel plezier!

Ik hoop dat hier veel aan hebt. Laat me vooral weten wat je grootste inzicht is dat je vandaag meeneemt!

Heb een prachtige dag,

Warme groet,

Alijne

 

PS. Ben je ook toe aan lichter leven? Verlang je ernaar in 2021 te laten stralen wat er nog meer in jou zit, ontdekken hoe je jouw beste jaar ooit leeft en waar je het meest tot je recht komt? Met ruimte, richting, terug naar jezelf en heldere richting, vol vertrouwen?
Vanaf januari heb ik weer ruimte voor persoonlijke coaching.

Dus wordt 2021 jouw jaar? Plan dan nu een gratis kennismaking gesprek in en dan kijken we waar jij naar verlangt, wat je tegenhoudt en wat je nodig hebt om dat te realiseren.