fbpx
Selecteer een pagina

“How we move, is how we live. How we live, is how we are.”

Hoe beweeg jij door de dag?

Hoe sta je?
Hoe loop je?
Hoeveel kracht zet je als je een boek van de bovenste plank wilt pakken?
Hoe denk je?
Wat voel je?

In deze blog laat ik je zien hoe je op een heel eenvoudige manier door anders te bewegen jezelf en je leven in flow brengt. 

 

Hoeveel kracht lever je?

Als je het gevoel hebt dat je vast zit, moe bent, dat het maar niet wil lukken, of dat je teveel moet, dat je maar aan het doorgaan bent, alles voor elkaar moet boksen, dan is deze blog voor jou.

Let dan eens op hoeveel kracht en energie je gebruikt om voor elkaar te krijgen wat je wilt.

Is die kracht nodig?

In tai chi en andere Oosterse beweegvormen is het uitgangspunt het natuurlijke bewegen vanuit je centrum. Door je beweging vanuit het midden te laten komen en je adem te laten leiden, bereik je met minder kracht meer.
Daarin gebruik je je adem, precíes genoeg inspanning, niet te weinig en niet te veel, en ontspan je delen van je lijf die je niet nodig hebt om andere gedoseerd en met ease in te zetten.

In plaats van de kracht uit je arm of schouder te halen en je hele lichaam aan te spannen als je naar je doel reikt, adem je in, gaat je arm als het ware vanzelf omhoog en pak je vanuit je centrum moeiteloos dat boek van de plank. 

Als je loopt, let eens op hoeveel kracht je zet als je je been naar voren brengt, in je afzet, met je armen, je schouders. Hoeveel beweging zit er nog in je romp, je bekken, je borst, je nek, je hoofd?
Als je loopt vanuit je midden, verplaats je je gewicht, draait je heup, komt vanuit die beweging je been vanzelf naar voren en bewegen je armen vanzelf mee. Hoef je niets voor te doen.

Als je staat, let eens op of je je billen staat samen te knijpen, en je bekkenbodem? Hoe is het met je schouders? Je adem? Je buik?
Als je je billen losser laat, je voeten, benen en je bekken wat zwaarder laat voelen en je je adem vrij laat gaan, voel je de ruimte in jezelf en om je heen. En sta je zonder moeite stevig, krachtig, en vrij.

 

Hoe je beweegt, is hoe je leeft

Hoe je leeft, is hoe je bent.

Je lichaam, je denken, je emoties hebben samen in de loop der jaren een patroon ontwikkeld, met een bepaalde energie, dat weergeeft hoe jij in het leven staat, hoe jij jezelf ziet in wie je bent en wat je overtuigingen daarin zijn. Dat bepaalt de keuzes die je maakt, de rollen die je neemt, het gedrag dat je laat zien. Vanuit die energie creëer je je werkelijkheid en is de cirkel rond.

Je lichaam laat zien dat je hard moet werken bijvoorbeeld. Of nuttig moet zijn. Niet op mag geven. Onafhankelijk moet zijn. In control. Dat jij verantwoordelijk bent. Dat je betrouwbaar moet zijn, of snel, of altijd on top of it.  
Op een gegeven moment raak je daarin verstrikt en zet je jezelf letterlijk vast.  

Tot je merkt dat die patronen je niet meer helpen, en je verlangt naar meer rust, soepeler meebewegen, moeiteloosheid, vanuit je kern jezelf zijn. Niet meer hoeven vechten, maar vanzelf stralen, genieten, floreren.

Kijk dan eens waar je jezelf letterlijk vastzet in je lichaam.

Kun je dat ruimer maken?

 

Drie tips voor meer flow in je lijf

Een paar tips:

1. Ease

Neem in je ochtendritueel ‘ease’, gemak mee in je intentie. Stel jezelf voor terwijl je vloeiend door de dag beweegt en alles stroomt. Hoe beweeg jij dan? Hoe voelt je lichaam? Waar ontspan je? Hoeveel kracht gebruik je?

2. Voel 

Voel welke delen van je lichaam je vooral vastzet. Waar voelt het vast of moe? Waar staan die voor? Welke moetens zitten er? Hoe kun je daarin meer ruimte maken?
Bijvoorbeeld door ernaar toe te voelen via je lichaam, te onderzoeken welke overtuigingen er spelen, of door ruimte geven aan emoties die er opgeslagen liggen.

3. Presence

In welke delen van je lichaam ben je niet of nauwelijks aanwezig? Als bepaalde delen van je lichaam meer gespannen zijn dan andere, kun je daar ruimte maken, maar je kunt ook andere delen meer ‘aan’ zetten. Soms is te veel spanning op één plek compensatie voor te weinig presence op een andere plek. Waar gebruik je misschien minder van je kracht dan je zou mogen? Waar laat je jezelf niet echt zien en houd je jezelf in? Welke delen van je lichaam doen niet mee? Kun je daar jezelf ook in brengen, je volheid laten zien?

 

Je buik is je basis 

Vaak is er veel spanning in je armen, benen, schouders, nek. Dan is het altijd zinvol om meer in je bekken en je buik te komen.

Aanwezigheid in je bekken en je buik geeft je namelijk je volheid, je stevigheid, en zachte kracht. Dáár ontsluit je de bron van vrouwelijke energie en die is vloeiend, organisch, moeiteloos bewegend.

Vanuit daar beweeg je vanuit het midden, en komt de rest vanzelf mee.

 

Ik hoop dat je er veel aan hebt.
Ik wens je een moeiteloze dag toe, waarin je je volle stralende zelf laat zien en je geniet van, of zacht kunt meebewegen, met alles wat op je pad komt.

Warme groet,

Alijne

 

PS

Volg je me al op Instagram? Daar deel ik meer inzichten, tips en dagelijkse inspiratie met je voor een moeiteloze transitie naar een stralend bloomend leven, vol vreugde, betekenis, verbinding en de impact die jij wilt, zonder stress en struggle.