Zo blijf je in balans in de drukke decembermaand

 

Yeeeeeeey! Het is weer Kerstmis! En Oud & Nieuw en in ons geval ook nog twee verjaardagen inclusief kinderfeestjes, grote-mensen-feesten enzovoorts. En voor het eerst in jaren is dat nog een echt feestje ook.

Hoe lukt het om tijdens deze drukke periode stressvrij te blijven en relaxed en bij jezelf? Ik zal je vertellen wat mij helpt.

December is voor ons altijd een uber-drukke maand. Mijn middelste dochter is op 5 december jarig (ja, echt). En met mijn jongste dochter op 18 december kun je je voorstellen dat onze agenda in december vrij vol zit. Dit jaar wordt mijn jongste ook nog eens 4, dus komt oefenen op school en de eerste schooldag er ook nog bij. En dat geeft best wat spanning bij haar, en daarmee bij alle kinderen en dus ook bij mijn Lief en mij.

Sinds ik erachter ben dat ons hele gezin inclusief de drie meiden best heel gevoelig is, in combinatie met een (soms wat tegenstrijdige) relatief extraverte inborst en heel veel energie, houden wij extra rekening met hoe we alvast kunnen anticiperen op dingen die extra spanning in het gezin kunnen veroorzaken. De combinatie van veel out going energie (of in de psychologie ‘strong willed’ of ‘sensation seeker’) en extra gevoelig, zorgt ervoor dat de meiden continu onbewust over hun eigen innerlijke grenzen gaan.

Ook bij mezelf overigens.

Voorheen was ik aan het eind van december altijd afgedraaid en klaar met al die feestjes, familie en continue sociale activiteiten. Het begon al met Sinterklaas, dat we op drie verschillende plekken vierden. Inclusief verjaardagen en feestjes, had ik na een week mijn familie- en drukte dosis wel gehad. Met als gevolg dat ik sterke behoefte had weer op te laden, tijd voor mezelf te nemen, terug te trekken, maar dat vervolgens helemaal niet deed, want tja… verjaardag van Jongste dochter kwam eraan, en o ja het werk moest voor de vakantie ook nog even af.

Ken je dat? Dat je vlak voor de Kerstvakantie keihard bikkelt om alles op tijd af te hebben, zodat je dan ook echt vakantie kunt vieren? Vervolgens zit je met stress thuis, word je als je pech hebt nog ziek omdat je lichaam alle stress aan het verwerken is en ben je opgeknapt als je weer moet gaan… werken.

Tja.

Maar dus terug naar december een paar jaar terug. Ik was al overprikkeld voordat Kerst- en Oud & Nieuw überhaupt nog moest beginnen! Met weer allerlei sociale- en familie verplichtingen die op ons stonden te wachten.

Dit jaar is het totaal anders.

Je kunt twee dingen doen: 1. je kunt de realiteit aanpassen. Minder verplichtingen aangaan en zorgen dat er meer rust is in de agenda. Niet al die poeha ‘zoals het hoort’ en lekker je eigen ding doen. Zorgen dat je in plaats van een 8 gangen kerstdiner, als dat niet je grootste passie is, een relaxte picknick houdt in de woonkamer. Je fijnste kleren aantrekt in plaats van je gala jurk. Lekker op vakantie gaat met jezelf en je naasten, enzovoorts.

Dit soort dingen zijn altijd een goed idee.

Tip: stel jezelf ruim van te voren voor, hoe jij het voor je ziet. Wat zou voor jou het meest ontspannen zijn? En hoe ziet dat eruit? Zonder de plaatjes uit de tijdschriften waar het aan moet voldoen, kun je helemaal je eigen foto maken. En dat geeft ruimte.

En 2. je kunt de manier waarop je ermee omgaat aanpassen.

Deze periode van het jaar, is van nature een periode van terugtrekken. De natuur staat stil, de dag is het kortst en blijft dat ook in de periode tussen 21 december en 6 januari, de midwinter tijd.

Vroeger werd deze tijd besteed aan naar binnen keren, bezinnen, verstilling, en samen zijn.

Het helpt, om in deze periode toe te geven aan die behoefte om naar binnen te gaan. In de Chinese filosofie gaat medio december een tijd van yin energie in die zes weken duurt. Yin is de vrouwelijke energie van toelaten, berusten, acceptatie, wijsheid, innerlijk, donkerte, verdieping. Die periode duurt ongeveer tot aan februari.

Voor vrouwen is dit een periode om op te laden. Je doet er dus goed aan om de yin energie ook bij jezelf juist nu te voeden. Uitbundigheid gaat eigenlijk tegen die natuurlijke neiging in, en dat kost je dus juist extra energie. Je houdt jezelf in balans door steeds bij jezelf in te tunen en te voelen wat het is dat jij nu nodig hebt. Je checkt als het ware een paar keer per dag hoe het met je staat.

Je zult merken, dat je bij veel actie, naar buiten gerichte en ‘doen’ energie, eerder een grens opmerkt en de behoefte krijgt naar binnen te gaan, een langzamer tempo aan te houden, enzovoorts.

Als ik dat doe, kom ik tegen dat ik zin heb in een bad, goed voor mezelf zorgen, eerder naar bed en wat meer slapen, wat later opstaan als het wat lichter wordt, warme voeding zoals soepen eten en verwarmende dranken zoals gember thee, buiten lopen, yoga of andere ontspannen beweging zodat je in je lichaam komt.

Maar ook: lekker schrijven, nieuwe ideeën bedenken voor komend jaar, kerstcadeautjes voor mijn klanten en team bedenken en inpakken. En, zin om te niksen, met een boek op de bank, of een notitieblok op mijn meditatieplekje zodat ik dromen kan opschrijven. Een beetje weg-mijmeren en dromen over het nieuwe jaar.

Deze dingen helpen mij om die yin energie te voeden en me daaraan op te laden. Tip: Laat je tempo vertragen, in alles wat je doet, hoe je praat, hoe je eet. Je zult merken dat het superfijn is gewoon even langzaam te leven. Straks komt vanzelf wel weer de snelheid terug.

Ik vind het ook fijn om stil te staan bij de donkerte van deze dagen. Gisteren, op 21 december, leidde ik een speciale Midwinter yoga les, waarin we een uitgebreide meditatie deden om stil te staan bij het afgelopen jaar en vooruit te dromen naar het nieuwe jaar, en te vieren dat het alles weer lichter wordt straks.

Het is prettig om dit soort symbolen te gebruiken om mijn ritme in lijn te brengen met het ritme van de natuur.

Praktisch gezien werkt het voor mij goed om vooruit te plannen. We bezien de week voor ons en kijken samen wat we nodig hebben rondom alles wat we willen doen. Na een drukke dag plannen we bijvoorbeeld bewust momenten van rust, spel en buiten zijn. Bij veel sociale dingen is er vooraf bewust ook eerst tijd ingeruimd voor ‘eigen-tijd’, om de balans te bewaren.

En dat maakt, dat ik nu juist zin heb in het samen zijn van de komende weken. Want ook dat hoort bij deze periode. Bij jezelf blijven, en samen zijn met degenen die je liefhebt.

Ik wens je een prachtige periode toe

Met liefde, mooie herinneringen aan degenen die er misschien niet bij zijn, en fijne momenten om van te genieten.

PS wil je dichterbij jezelf, in je vrouwelijke kracht leven en meer uit jezelf halen? Dan is het programma voor vrouwen Vrouwenkracht iets voor jou. De Winter – Lente editie start op 8 februari en de inschrijving is open!

Hier lees je alle informatie!