Hoe ziet jouw komende week eruit? Voor mij was de afgelopen week superdruk. En de komende week is niet minder. Veel te regelen, veel puntjes op de i. Mij kost dat vaak energie. Misschien herken je dat, dat je je moe voelt, je energie minder is, zelfs een beetje (of meer dan een beetje) down. Past ook in deze tijd van het jaar. De overgang van licht naar donker, kortere dagen, kouder, natuur die zich terugtrekt.

Onze maatschappij is daar niet op ingericht, integendeel. Deze periode is vaak een van de drukste van het jaar, op werk- en persoonlijk gebied, en dat merk je aan je energie niveau. Waar jij en je lijf eigenlijk behoefte aan hebben, gaat uit de pas lopen met wat de wereld van je vraagt.

Ik merk het zelf. Ik heb vaak tot in de avond trainingen, lessen en sessies staan, en in deze tijd van het jaar telt die tijd dubbel.

Ik geef je drie tips die mij helpen mijn energie op peil te brengen en te houden en meer balans te krijgen, die gaan over tot rust komen, jezelf voeden en keuzes maken.

Tip 1. Op de maan

Als je je down, moe, lusteloos, depri, bléh of gewoon niet lekker in je vel voelt, is er maar een ding dat echt helpt en dat is slaap.
Zonde van je tijd? Integendeel! Slaap helpt je lijf herstellen, genezen, en voorraden aanvullen.

Hoe beter je slaap, hoe beter je hersenen functioneren, letterlijk: beter geheugen, beter concentratievermogen, scherpere beslissingen, sneller en scherper denken, meer focus én meer overzicht, betere strategische keuzes, meer creativiteit, meer inlevingsvermogen en daardoor betere relaties en samenwerkingen, kwalitatief betere besluiten, sneller werken en meer productiviteit met minder inspanning.
En vergeet je welzijn niet: betere en stabielere stemming, meer rust in je hoofd, gevoel van balans, meer plezier, vreugde, tevredenheid, ontspannener, meer veerkracht, meer draagkracht.
En je gezondheid: betere weerstand, minder ziek, minder ontstekingen, minder ‘ongelukjes’, betere seks (wat je weerstand weer verhoogt, etc.).
Wie wil dat nou niet?

30 minuten meer slaap per nacht doet wonderen. Slapen tot je zonder wekker uitgerust wakker wordt is helemaal top.
Hele praktische tip met direct effect: drie nachten voor 22.00 uur naar bed heeft een verbazend groot effect!

Een avond ritueel helpt daarbij. Bewust de tijd nemen om te vertragen en om te schakelen van de dag naar de nacht. Warm douchen, in een dagboek schrijven, dankbaarheid schrijven, boek lezen (geen thriller), rustige yoga, meditatie, allemaal dingen die je helpen tot rust te komen.

Tip 2. Omarm de herfst in jezelf.

Deze week las ik deze prachtige zin. Een vriendin legde de link met de natuur in jou. Net als buiten, wil jij ook terug naar binnen, loslaten, aarden. Het helpt om toe te geven aan het herfstgevoel. Dat kun je doen door meer rust te nemen, tijd in te plannen om naar binnen te keren en je aandacht op jezelf en je verlangen en behoeften te richten.

Zelfzorg is een essentieel onderdeel daarvan. Zorg voor je lichaam, verwennen van je geest met een fijne body olie, een heerlijk boek, spelen met je kinderen, met aandacht eten en drinken met vrienden, meditatie of een creatieve bezigheid zoals het maken van een visionboard. Het bewust voeden van jezelf, op alle gebieden: fysiek, mentaal, emotioneel en bezieling.

Tip 3. Maak een ochtend ritueel.

Waar een avond ritueel je helpt om te schakelen van de dag naar de nacht, helpt een ochtend ritueel je de dag te beginnen zoals jij wilt en zet het bewust de toon.
Met een ochtend ritueel begin je de dag van binnenuit, in plaats van in reactie op wat er op je afvliegt via whapp, Facebook of je inbox.

Een ochtendritueel helpt je ook keuzes te maken zodat jouw dag weerspiegelt wat jij wilt. Check je agenda: gaat je tijd nog steeds naar zaken die jij het meest belangrijk vindt? Jouw prioriteiten en waar jij naartoe wilt werken? Is er voldoende tijd voor de randvoorwaarden (zoals slaap, natuur, beweging, meditatie, low-time van prikkels)? Of ben je het plan en de deadlines van een ander aan het nastreven?

Ik kom er altijd achter dat dit is verslapt. Aanscherping van mijn agenda, schrappen van minder belangrijke zaken, omplannen van een aantal afspraken, en maken van de juiste keuzes geeft direct rust, focus en helderheid. En maakt je ook nog eens veel effectiever trouwens! Je bereikt veel meer met minder inspanning door meer aandacht te geven aan minder dingen. In plaats van van alles een beetje te doen en maar door te gaan.

Ik hoop dat je er veel aan hebt. Laat me weten hoe het voor je werkt en ik wens je een relaxte, energieke week!

Warme groet,

 

Alijne